BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sahabat Sejati

KAWAN amat mahal takrifnya. Itu lah yang ditakrifkan oleh Allah kepada hambanya. Sahabat mudah untuk di lafazkan tetapi susah untuk dizahirkan, kerana sahabat itu adalah tanggjawab dimana wujudnya kesetiaan & kejujuran yang bersatu didalamnya. Igat pada sahabat yg setia. Setia pada sahabat yang kasih, kasih pada sahabat yg rindu. rindulah pd sahabat yang menasihatimu. Sahabat tidakan hadir kalau tak dicari, sahabat juga tidakan ada kalau tak mencari. tapp cari la sahabat & berilah pada yang sudi, bukan meminta simpati...itulah erti SAHABAT SEJATI...



Renungkanlah...


Sbda Rasulullah :" barang siapa hafal dan mengamalkan 7 kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah, malaikat & akan diampunkan dosa2nya walau sebanyak buih di lautan.."

1. Bismillahirrahmanirrahim : baca setiap kali hendak melakukan sesuatu.

2. Alhamdulillah : setiap kali habis melakukan sesuatu.

3. Astaghfirullah : jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk.

4. Insyaallah : jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.

5. Lahaulawalaquwwataillabilla : bile x dapat melakukan sesuatu yang agak berat @ melihat sesuatu yang buruk.

6. Innalillah : jika menghadapi musibah @ mendengar kematian.

7. Lailahaillallah : bacalah sepanjang siang & malam sebanyak2nya.

(amalkanlah selalu, semoga kita tergolong dikalagan orang yang terpilih oleh Allah... amin)

Sunday, May 6, 2012

Family Day with classmate (3 Mei 2012)

Assalamualaikum. Family day yang dirancang berjalan dengan lancar walaupun pada awalnya mempunyai banyak kesulitan tapi Alhamdulillah semuanya gembira dengan aktiviti yang telah dijalankan. Ni la kali terakhir aku & kawan2 berjalan, makan, gurau senda bersama2. lepas ni tak tau lagi bila nak jumpa. Masing2 dah praktikal jauh2. Destinasi yang kitorang pergi hari tu adalah Zoo Melaka, Bowling Ayer Keroh dan Pantai puteri. Zoo Melaka... Aku seronok sagat dapat jalan ramai2. Lagi pun aku dah lama tak pergi zoo. bila tengok gelagat masing-masing, aku jadi gembira sangat. Bila dipikirkan perpisahan yang akan tiba keesokan harinya, hati aku jadi sebak pulak. Aku dah la jarang ikot dorang jalan2. Tengok la gamba kat bawah ni:

Tengok la tudung aku..memang bengang ar aku time tu. da tak de tempat lain dah burung tu nak berak gaknye.. hilang mood aku kejap. nak nangis pun ade gak time tu :(
Bowling... Lepas solat Zohor, kitorang pi main Bowling kat MIBC. Aku tak mau main tapi dorang soh main la pulak. aku mula2 tu dah tenang ar ati nak baca novel, bila aku masuk je dalam tu, nama aku dah tertera kat skrin pemain bowling... Geram ar gak mula2 tapi aku wat kepala aku la. Abang Hazim paksa aku main gak sampaikan dia sanggup pi amek kasut tok aku..terharu pun ade gak tapi ape boleh buat, aku tetap dengan pendirian aku ni (NAK BACA NOVEL). PAKSA PUNYA PAKSA, AKU PUN MAIN LA SATU KALI JE. lepas tu, group aku la yang mainkan. kesian la pulak aku tengok dorang tu. yang tak boleh bla tu, markah aku paling tinggi tau tak. tu semua sebab orang hebat2 yang mainkan.hehehe. Aku punya serbasalah sampai habis permainan la.kalau tengok muka group aku je, aku jadi bersalah. nak2 abang Hazim. Group aku : Abang Hazim, Abang Farhan, Fathy & Nadia.
Pantai Puteri... Untuk aktiviti malam, kitorang buat kat Pantai Puteri. budak umah aku semua sampai lambat sebab kitorang pi beli cenderamata untuk budak kelas & pensyarah. Sampai2 je dorang tengah wat BBQ. sedap betol bau, dah la aku tak makan tengah hari, memang berkeroncong ar perut aku. angin pulak kuat, tak tahan badan aku, sejuk betol. menggigil organ2 aku.hehe. Aku mintak maaf la budak kelas sebab datang makan je, tak tolong pun korang wat BBQ. Selesai makan2,kitorang wat sesi penyampaian cenderamata, salam-salaman & bergambar. sebelum balik, kitorang kenakan kak Nazilah sebab hari tu bezday die.
Kenangan Terakhir di MISDEC... Ni gambar formal KEPHAL 11B.
Cukup la sampai sini dulu. Kalu bebel panjang2 pun penat pulak korang nak bace. Pape pun aku akan rindu korang semua... Esok masing2 dah nak pi praktikal. Good Luck & Semoga Allah permudahkan segala urusan. InsyaAllah.

0 comments: