BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sahabat Sejati

KAWAN amat mahal takrifnya. Itu lah yang ditakrifkan oleh Allah kepada hambanya. Sahabat mudah untuk di lafazkan tetapi susah untuk dizahirkan, kerana sahabat itu adalah tanggjawab dimana wujudnya kesetiaan & kejujuran yang bersatu didalamnya. Igat pada sahabat yg setia. Setia pada sahabat yang kasih, kasih pada sahabat yg rindu. rindulah pd sahabat yang menasihatimu. Sahabat tidakan hadir kalau tak dicari, sahabat juga tidakan ada kalau tak mencari. tapp cari la sahabat & berilah pada yang sudi, bukan meminta simpati...itulah erti SAHABAT SEJATI...



Renungkanlah...


Sbda Rasulullah :" barang siapa hafal dan mengamalkan 7 kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah, malaikat & akan diampunkan dosa2nya walau sebanyak buih di lautan.."

1. Bismillahirrahmanirrahim : baca setiap kali hendak melakukan sesuatu.

2. Alhamdulillah : setiap kali habis melakukan sesuatu.

3. Astaghfirullah : jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk.

4. Insyaallah : jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.

5. Lahaulawalaquwwataillabilla : bile x dapat melakukan sesuatu yang agak berat @ melihat sesuatu yang buruk.

6. Innalillah : jika menghadapi musibah @ mendengar kematian.

7. Lailahaillallah : bacalah sepanjang siang & malam sebanyak2nya.

(amalkanlah selalu, semoga kita tergolong dikalagan orang yang terpilih oleh Allah... amin)

Thursday, September 27, 2012

Sekadar Luahan Hati

Assalamualaikum Sahabat yang disayangi..

Sekejap sahaja sudah sebulan aku berada di UMT. Macam-macam yang berlaku selama sebulan ni. Cuaca di terengganu tidak menentu sehinggakan aku berfikir banyak kali untuk membasuh baju, untuk bersukan dan lain-lain lagi. Ada satu hari tu, ribut+hujan lebat sangat... takut jugak aku bila tengok pokok hampir tumbang.. Bagaimanalah suasana pada hujung tahun nanti iaitu musim banjir.. aku agak takut juga menunggu musim tersebut kerana aku belum pernah mengalami suasana banjir.

Masalah lain yang aku alami adalah, tidak memahami apa yang mereka katakan. Mereka dah la cakap bahasa yang aku x faham+laju = ???? Penat aku nak fahamkan apa yang dorang katakan. Penuh cabaran betul ar kat sini. Masalah makan lagi satu hal.. mahal bukan main ag, nak jumpa seafood pun susah... Bila nak beli makanan tu kene fikir awal-awal nak makan apa kalau x, aku akan ambil masa yang lama untuk memilih lauk, dah tu lauk sama je hari-hari.. boleh katekan hapir semua cafe sama lauknya, naik hafal aku lauk-pauk yang ada kat situ.

Aku bukan tak bersyukur, sekadar luahan hati.. Janganlah pandang negatif kat aku ye. Rindu pulak aku nak balik rumah & tak sabar nak balik Raya Haji ni :) (suka3). Sekarang ni assignment semakin banyak dan tak lama lagi akan ada mid term pulak. Aku kena bersedia dan kuatkan fizikal & mental agar aku tidak stress kemudian hari..

Petang tadi selepas aku hantar borang gugur subjek, sempat-sempat je aku & Saidah (budak bilik,Klantan) jalan-jalan di Bangunan Canselor. Maklumlah tak sempat nak ngayau sangat sebab UMT ni besar sangat. Tu jelah cara aku nak ilangkan penat belajar dan jelajah UMT ni.



"Apa-apa pun yang berlaku pada kita, kita kena radho dan senyum sahaja.. kerana senyum itu pengubat segala duka" :) "Senyumlah seikhlas hati, InsyaAllah kita akan berasa tenang dan orang yang melihat kita pun turut tenang"...

Itu sahaja untuk kali ini, Wassalam.

0 comments: